torsdag den 4. juni 2015

Baby // Måned 1



Så er den første måned allerede gået, og i dag bliver denne flotte fyr 1 måned. Det føles som i går han kom op på mit bryst for første gang og alligevel har jeg svært ved at huske, hvordan livet uden en baby er.  
Jeg må indrømme, at det er hårdt, det er virkelig hårdt at have et lille barn, specielt nu hvor jeg står alene med ham i hverdagen. Jeg er en person som virkelig bliver sur og tvær, hvis jeg ikke får min nattesøvn, så det er hårdt at man skal op om natten for at give ham mad. Jeg er dog ved at vende mig lidt til det, også har jeg heldigvis en fantastisk kæreste, som hjælper til hvor han kan. Men når det er sagt, så er han jo bare dejlig og jeg ville gøre alt for ham <3 

Han har taget omkring 1,1 kilo på og er vokset ca. 5 cm siden han blev født. Desværre målet den jordmoder der målet han da han blev født forkert. Så hvor meget han er vokset er kun noget vi kan gætte på.



Her er lidt om den udviklingen han har haft igennem den sidste måned også er der et råd jeg gerne vil give videre efter vores første måned som forældre. 

  • Selvom han kun er en måned gammel, er han udenfor den sidste uge begyndt at smile til os engang i mellem. Hvilket virkelig kan rede ens dag, hvis man træt eller på anden måde har en lidt dårlig dag. Det er rart at han er begyndt at give lidt igen og ikke bare ligger og kigger. 
  • Ens krop skal nok blive hel igen. Selvom det ikke føles sådan de første par/mange dage. Så skal det nok komme. Husk og snakke med nogle omkring det du går igennem, det glemte jeg lidt de første par dage. Men det var så hårdt at gå rundt med alene, så til sidste åbnede jeg op overfor hr. kæreste, hvilket helt klart er det bedste jeg har gjort. For man har så mange følelser inde i sig, som du ikke skal gå rundt med alene. 
  • Amningen er hårdt. Amningen er meget hårdt og det gør pisse ondt. Og det er ikke noget man skal blive ved med for en hver pris. Jeg blev introduceret for ammebrikker på sygehuset, på grund af baby havde lidt problemer med at styrer sin tunge og derfor ikke kunne sutte ordentligt og de har virkelig gjort det til en god oplevelse for os. 
  • For os kom det som lidt af et chok, at man skal vække baby i de første par dage, når han skal have noget at spise. Dette vidste vi ikke, så første nat efter jeg havde født, lagde vi os til at sove og 6-7 timer efter, kom der en sygeplejerske ind for at give mig mit medicin og her kunne vi så konstatere at baby ikke vækkede os, man at vi skulle vække ham, når han skulle spise. Dette er vi så hurtigt kommet efter, og i dag skal vi nok blive vække om natten når han er sulten. 
  • Sig fra overfor barsel besøg. En fødsel er en hård ting og at have et spædbarn er mindst ligeså hårdt. Brug den første tid på at lærer hinanden at kende, det er en tid i aldrig vil få igen og det er en magisk tid. Vi havde besøg af vores forældre imens vi var på sygehuset og ellers var det kun en af mine veninder og hendes to børn der var der og jeg var trods alt indlagt i en uge. Vi valgt faktisk også at tage et familiefødselsdag, da han var 5 dage, simpelhen for at hele familie kunne få ham at se også slap vi for at få dem alle på besøg. 
  • Hvis faren tager barsel, så tag den første måned sammen. Det gjorder vi og det er det bedst vi har gjort. Da jeg slet ikke var klar efter 14 dage til at stå alene med et lille spædbarn og far var slet ikke klar til at efterlade os alene.
  • Der findes noget der kaldes efterveer, som ingen taler om, men mange gravide får og her var jeg ingen undtagelse. Disse kom meget bag på mig og blev lidt bange for der var noget galt. Dette var noget jeg ville ønske at der var nogle der havde advaret mig imod, for de gør sgu lige så ondt som de veer man har når man skal føde. Så til alle jer gravide der ude, i skal ikke blive bange hvis i får veer efter i har født. Det er helt normalt og de skal nok stoppe igen.
  • Man bekymre sig om ALT. Både omkring baby men også omkring dig selv. Får baby nok at spise, har baby det for varmt, har baby det for koldt, bliver ens krop nogensinde normal, hvorfor har man ondt diverse steder, er det normalt. Listen er lang for hvad man kan bekymrer sig med. Og listen bliver bare større jo ældre baby bliver.
  • Snak om barnedåb/navngivningen inden baby kommer til verden. Det er det sidste i gider til at sidde og besluttet jer for, når i sidder med jeres guldklup i hænderne. I kan lave en liste over hvem i vil have med, hvor festen skal holdes, hvad i skal spise osv. Dette er rart, for når tiden nærmer sig og i skal til at planlægge festen til bunds, så har i snakket om tingene også er det dejligt let at få den planlagt.
  • Hvis i har en baby, som ikke vil sove eller i som mig bare generelt har brug for meget søvn, så sov i hold. Når baby har fået mad om morgen, og endelig ikke er klar på at sove videre, så giv baby til far og hop så tilbage i sengen og sov et par timer mere. Far er mindst ligeså god til at passe baby, som man selv er. Hvis i giver flaske, så kan far også sagtens tage over om natten og give baby mad engang imellem, så kan man selv sove igennem. Dette er til tider guld værd, for det er ikke altid man får specielt meget søvn med en baby.
Dette var nogle af mine råd og erfaringer fra den første måned. Jeg håber i kan bruge dem til noget og synes det er hyggeligt at følge med. Min plan er at hver gang han bliver en måned ældre, vil der komme en update omkring hvordan den sidste måned er gået og hvilke råd jeg vil give videre. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar