fredag den 17. januar 2014

Opskrift // Blomkålspizza

Jeg elsker pizza, burger og andre former for usund mad. Men disse ting må jeg ikke spise for tiden, så derfor har jeg været nød til at finde andre alternativer. 
Det tog mig ikke mange minutter og finde blomkålspizzaen på nettet, da det er en opskrift der har cirkuleret meget rundt i blognetværket, jeg havde dog ikke selv prøvet den. Så da min søster var forbi i weekenden besluttede jeg mig for at det skulle være nu. Jeg troede ikke selv det var muligt at lave en bund, unden mel som var velsmagende og sprød, men det er denne virkelig. I opskriften skrifter man mel ud med grønsager, hvilket også er en smart måde at få lidt flere grønsager ind i kosten på. I må dog ikke forvente en pizza som smager på samme måde som den vanlige italiske pizza, da den ikke kan måle sig med den. Men i får en rigtigt lækker pizza, som gør en mæt og man stadig har føles af man får pizza. 



opskrifte til 3-4 personer: 

2 blomkålshoeder (eller 1 kæmpe)
3 æg
1 spsk loppefrøskaller 
2 dl revet parmesan eller anden fast ost 
salt 
tørret timian/basikikum/oregano 



Starte med skal du skylle blomkålen, og skær det ud i mindre stykker. Hak blomkålen fint i en foodprocessor (hvis du ikke har sådanne en, så kan du også bruge en blender, det tager dog bare lidt længere tid). Når det hele er hakket kommes det i en stor skål også koger du en liter vand i en elkedel og hæld over det fint hakkede blomkål og lad det stå i 5 minutter. Hæld vandet fra og lad blomkålen køle af, så du ikke brænder dig. Overfør det nu til et viskestykke eller en stor si og vrid al væsken ud af blomkålen. Bland nu det tørre blomkål med revet parmesan, loppefrøskaller, salt, krydderier og æg. Start eventuelt med 2 æg, og tilføj det sidste hvis massen ikke hænger godt nok sammen. Tryk nu "dejen" ud på et stykke bagepapir i en halv centimers tykkelse. Der skulle gerne være "dej" nok til to pizzaer. Pas også på med at lave den for store, da du skulle kunne vende dem, uden at de går i stykker. Overfør bagepapiret og pizzaerne til en bagerist (vigtigt det ikke er en bageplade), og sæt dem i ovnen på 200 grader i 30 minutter. (Burg gerne er pizzaprogram hvis din ovn har sådanne et), eller indtil de er faste og gyldne. Tag pizzaerne ud og vend dem om, så bunden vender op ad. Nu skal de bages på risten uden bagepapiret så bunden bliver helt sprød. Top pizzaen med dit valg af fyld og bag dem de sidste ti minutter eller til osten er smeltet og bundene er sprøde. 




Jeg valgt at toppe min pizza med en hjemmelavede pizzasovs (hvis i vil have opskriften, så kan i bare skrive), serrano skinke og mozzarella. Det er en nem, men meget lækker topping, som smager fantastik. Jeg er ikke selv god til at toppe en pizza voldsomt og med mange forskellige ting, jeg kan bedre lide min pizza simple, men i kan toppe pizzaen som i selv lyster. Så det er bare at gå i krig med at lave den. God fornøjelse. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar